Achtergrond

Ford voert gesprekken met Chinese gigant Geely over productie in noodlijdende fabriek in Valencia

De Amerikaanse trots lijkt even aan de kant geschoven. Ford zit met een enorme fabriek in Spanje die op halve kracht draait en zoekt nu wanhopig naar een oplossing. Die oplossing komt mogelijk uit onverwachte hoek: de Chinezen van Geely staan te trappelen om de fabriekshallen te vullen.

Jesper Penninga
2 minuten
China
Geely
Spanje
Ford
Chinese auto-industrie
Importheffingen
Ford voert gesprekken met Chinese gigant Geely over productie in noodlijdende fabriek in Valencia

Het is een pijnlijk gezicht in Almussafes, vlakbij Valencia. De enorme assemblagefabriek van Ford, ooit het kloppende hart van de Europese productie, draait al tijden op een laag pitje.

Sinds 2024 rolt er eigenlijk alleen nog de Ford Kuga van de band. Met een capaciteit van 400.000 auto's per jaar betekent dit dat de hallen grotendeels leegstaan en het personeel in onzekerheid leeft. Ford moet iets doen, en dat iets lijkt nu een opmerkelijke samenwerking te worden met een voormalige concurrent.

Volgens bronnen van persbureau Bloomberg zijn er vergevorderde gesprekken gaande tussen Ford en Geely. Dit Chinese concern is geen kleine jongen; ze zijn eigenaar van Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr en Lynk & Co. Een delegatie van Ford-topmannen is deze week zelfs naar China gevlogen om de mogelijkheden te bespreken. Het toont aan hoe groot de nood is in Detroit.

Een win-win situatie?

Op papier lijkt het een briljante zet voor beide partijen. Ford zit met een dure, onderbenutte fabriek en wil kosten besparen. Geely wil dolgraag meer auto's in Europa verkopen, maar loopt tegen de torenhoge importheffingen aan die de EU heeft ingesteld voor auto's uit China. Door hun auto's in Spanje te laten bouwen, omzeilen ze die heffingen volledig. De auto's zijn dan immers Made in EU.

Voor het personeel in Valencia zou dit de redding kunnen zijn. In plaats van ontslagrondes en sluiting, zouden er straks Volvo's, Polestars of misschien zelfs Lynk & Co's van de band kunnen rollen naast de Fords.

Het laat zien hoe de machtsverhoudingen in de autowereld verschuiven. Waar westerse merken vroeger fabrieken openden in China om daar te verkopen, hebben ze nu de Chinezen nodig om hun eigen fabrieken in Europa open te houden.

De worsteling van Ford

De situatie in Valencia is symptomatisch voor de grotere crisis bij Ford in Europa. Het merk heeft zwaar ingezet op een snelle elektrificatie, maar de markt werkt niet mee. De verkoop van elektrische auto's stagneert en de concurrentie is moordend. Ford heeft zijn strategie moeten herzien en zoekt nu naarstig naar partners om de kosten te drukken. Eerder werd al bekend dat ze ook praten met BYD en Xiaomi.

De gesprekken met Geely gaan volgens de geruchten puur over productiecapaciteit. Ford is niet van plan om zijn technologie voor autonoom rijden of software te delen met de Chinezen.

Het gaat echt om de stenen, de robots en de handen aan de band. Het is nog niet zeker of de deal doorgaat, maar het feit dat Ford aanklopt bij Geely zegt genoeg. Als dit doorgaat, wordt de Ford-fabriek in Valencia straks een Chinese enclave op Spaans grondgebied, een scenario dat tien jaar geleden nog ondenkbaar was.