'De-industrialisatie dreigt'
Källenius windt er geen doekjes om. De productie in Europa ligt nog steeds ver onder het niveau van voor corona en de kosten rijzen de pan uit. "Steeds strengere regels maken het onmogelijk om nog betaalbare compacte auto's te bouwen in Europa," schrijft hij.
In normaal Nederlands: als de EU doorgaat met elke paar jaar nieuwe eisen te verzinnen (zoals Euro 7), wordt de kleine stadsauto onbetaalbaar voor de gewone man. Het gevolg is dat productie verdwijnt naar lagere lonen-landen en Europa te maken krijgt met "de-industrialisatie". Banen, kennis en welvaart staan op het spel.
Stop met de EV-dwang
De topman pleit voor een "pragmatische" aanpak van de klimaatdoelen. Hij wil af van de eenzijdige focus op elektrische auto's. "Consumenten moeten verleid worden, niet gedwongen," stelt hij.
Om de doelen van 2030 te halen, moet het marktaandeel van EV's "dramatisch stijgen". Maar dat gaat volgens Källenius alleen lukken als er:
- Consistente aankoopsubsidies komen in álle lidstaten.
- De stroomprijzen flink omlaag gaan (zodat laden goedkoper is dan tanken).
- Het laadnetwerk veel sneller wordt uitgerold.
Als die voorwaarden er niet zijn, moeten de boetes voor fabrikanten die hun CO2-doelen missen, worden versoepeld. Ook wil hij ruimte voor "sustainable fuels" (e-fuels), zodat de verbrandingsmotor kan blijven bestaan als schoon alternatief.
Keur die verdragen goed!
Tot slot haalt hij uit naar de politieke onwil om handelsverdragen te sluiten. Terwijl China de wereld verovert, blokkeert het Europees Parlement deals met Zuid-Amerika (Mercosur). "Geef toestemming voor Mercosur," smeekt Källenius. Europa heeft grondstoffen en afzetmarkten nodig, geen protectionisme.
Het is een ongekend felle oproep van de man die normaal de diplomatieke ster op de motorkap bewaakt. Maar de tijd van polderen is voorbij. Als Brussel niet luistert, is de Europese auto-industrie straks geschiedenis.