Nieuws

VW-topman ontkent boekhoudtruc voor bonus, maar erkent: 'Ik was zelf ook verrast'

In Wolfsburg rommelt het. Gisteren leek Volkswagen met een boekhoudtruc 6 miljard euro tevoorschijn te toveren om miljoenenbonussen veilig te stellen. Maar financieel directeur Arno Antlitz pikt de kritiek niet en slaat hard terug: "Geen truc, maar hard werken." Toch moet hij één ding pijnlijk toegeven: hij zag die miljarden zelf ook niet aankomen.

VW-topman ontkent boekhoudtruc voor bonus, maar erkent: 'Ik was zelf ook verrast'

'Ik heb niet gesjoemeld'

De beschuldigingen liegen er niet om. Volgens de Duitse krant Bild zou de VW-top met kunst- en vliegwerk (uitgestelde kosten, verkochte vorderingen) de kasstroom kunstmatig hebben opgepompt. Waarom? Omdat bij 5,6 miljard euro de maximale bonus (1,75 miljoen per persoon) wordt uitgekeerd. En verdomd, de teller stopte op 6 miljard.

Antlitz reageert nu furieus op het intranet van VW. Volgens het Handelsblatt, dat de tekst in handen heeft, noemt hij de berichten "discrediterend voor de collega's". De miljardenwinst is volgens hem geen truc, maar het resultaat van "intensief kostenwerk", minder voorraden en slimme investeringen. Operatie 'Sprint', zoals het intern heette.

'Zelfs ik was verrast'

Toch zit er een opmerkelijke bekentenis in zijn verweer. Antlitz geeft toe dat de directie "overweldigd" was door het succes. "De dimensie van de verbetering kwam inderdaad verrassend," zegt hij.

Dat is opvallend. Een financieel directeur die verrast is dat er ineens 6 miljard op de rekening staat, terwijl hij eerder uitging van nul? Dat voedt de twijfel alleen maar. Analisten van Bernstein bevestigen dat een groot deel komt uit "Working Capital" (voorraden opmaken, later betalen). Dat is geen structurele winst, maar een eenmalige meevaller die je volgend jaar weer terug moet betalen.

Oorlog met de ondernemingsraad

De timing is explosief. Terwijl de top zichzelf op de borst klopt, moeten 35.000 werknemers vrezen voor hun baan en wordt er bezuinigd op alles. Daniela Cavallo, de machtige baas van de ondernemingsraad, eist nu opheldering in een 'Spitzengespräch'. Ze is woest over de gebrekkige communicatie.

Met de verkiezingen voor de ondernemingsraad in maart op komst, is dit munitie voor de vakbonden. De vraag is nu: durft de top die bonus van 1,75 miljoen ook daadwerkelijk uit te keren, of kiezen ze eieren voor hun geld om een staking te voorkomen? Antlitz heeft zijn zegje gedaan, maar de strijd in Wolfsburg is nog lang niet gestreden.