Nieuws

Rapport EY: Duitse auto-industrie verliest 111.000 banen in 'diepe crisis'

Het gaat slecht met de Duitse economie, en de auto-industrie is het grootste slachtoffer. Sinds 2019 zijn er in Duitsland 266.000 industriële banen verdwenen. De hardste klappen vallen bij de autofabrikanten, waar meer dan een op de acht banen is verdampt. Experts waarschuwen: dit is nog maar het begin.

Rapport EY: Duitse auto-industrie verliest 111.000 banen in 'diepe crisis'

'Duitse industrie zit in een diepe crisis'

De cijfers liegen er niet om. Volgens een analyse van EY, een van de grootste internationale advies- en accountantskantoren ter wereld, is de Duitse industrie in een vrije val beland. De Frankfurter Allgemeine Zeitung, die het rapport analyseerde, schetst een somber beeld.

Jan Brorhilker, partner bij EY, windt er in de krant geen doekjes om: "De Duitse industrie zit in een diepe crisis." De oorzaak? Dalende omzetten (al twee jaar op rij) en een haperende export. "Een trendbreuk is niet in zicht," waarschuwt Brorhilker. Veel bedrijven hebben de hoop op verbetering inmiddels opgegeven. De orderboeken zijn leeg, de concurrentie is moordend en de enige uitweg lijkt nog meer ontslagen.

Auto-industrie het hardst geraakt

Vooral de trots van Duitsland, de auto-industrie, krijgt het zwaar te verduren. Van de 266.000 verdwenen banen komen er maar liefst 111.000 uit de autosector. Dat is een daling van 13 procent ten opzichte van het niveau van voor corona. Alleen al vorig jaar (2025) gingen er 50.000 banen verloren.

De redenen zijn pijnlijk. Fabrikanten verplaatsen productie en R&D steeds vaker naar het buitenland (zoals de VS en China), waardoor Duitse werknemers het nakijken hebben. Daarnaast valt de verkoop van elektrische auto's vies tegen. "Dat de opmars van elektrisch rijden veel langer duurt dan verwacht, zorgt voor extra druk," analyseert Brorhilker.

Faillissementsgolf bij toeleveranciers

Niet alleen de grote jongens hebben pijn, de toeleveranciers vallen bij bosjes om. Het aantal faillissementen in de industrie bereikte vorig jaar een 12-jarig hoogtepunt. Sinds 2021 is het aantal bijna verdubbeld. "Niet alle bedrijven zijn bestand tegen deze druk – velen moeten opgeven," aldus EY.

Dit heeft desastreuze gevolgen voor regio's die afhankelijk zijn van de auto-industrie (denk aan Wolfsburg of Stuttgart). De werkloosheid stijgt, de belastinginkomsten kelderen en de toekomstperspectieven voor jongeren verdampen.

'We bevinden ons nog steeds in het dal'

Ook de vooruitzichten zijn somber. Uit een enquête van de Duitse Kamer van Koophandel (DIHK) onder 26.000 bedrijven blijkt dat een kwart verwacht dat het nog slechter gaat worden. Helena Melnikov, directeur van de DIHK, is duidelijk: "We bevinden ons nog steeds in het dal." Het grootste probleem? De loonkosten en de locatiekosten in Duitsland zijn simpelweg te hoog. Bedrijven investeren daarom liever elders.

Stilstand is achteruitgang

Het pijnlijkste cijfer komt uit de vergelijking met andere landen. Sinds 2019 groeide de economie in de VS met 15 procent en in de EU gemiddeld met 7,5 procent. En Duitsland? Dat noteerde in zes jaar tijd een groei van slechts 0,2 procent.

Terwijl de rest van de wereld doorgaat, staat de motor van Europa stil. En als de Duitse motor hapert, voelen wij dat in Nederland uiteindelijk ook aan de