Algemeen

Nieuwe techniek Atto 3 Evo: BYD legt de lat flink hoger in populair segment

Het was het succesrecept van BYD: veel auto voor een scherpe prijs. Met de nieuwe Atto 3 Evo doet het merk er een schepje bovenop. Niet alleen met een flinke vermogensupgrade, maar ook met een Nederlandse vanafprijs die precies goed valt. Voor nog geen 44 mille rijd je een vierwielaangedreven SUV die sneller is dan je buurman verwacht.

Redactie Autobahn
1 minuut
Nieuwe techniek Atto 3 Evo: BYD legt de lat flink hoger in populair segment

Meer vermogen, sneller laden

De Atto 3 Evo is meer dan een facelift. Onderhuids is de techniek flink aangepakt. De auto staat op een 800V-platform (bekend van de Seal), wat betekent dat je nu met 220 kW kunt snelladen. In 25 minuten zit de accu weer voor 80 procent vol.

Ook het vermogen is serieus. De instapper (Design) levert al 313 pk op de achterwielen. Ga je voor de Excellence AWD, dan krijg je vierwielaandrijving. De prestaties liegen er niet om: 0-100 gaat in rap tempo, en dat in een gezinsauto.

© BYD / BYD Belux

De Nederlandse prijs: scherp in de markt

Het belangrijkste nieuws is het prijskaartje. De Nederlandse importeur heeft de prijzen bekendgemaakt:

  • BYD Atto 3 Evo Design (RWD): € 40.990
  • BYD Atto 3 Evo Excellence (AWD): € 43.990

Dat is een strategische zet. Voor nog geen 44.000 euro heb je een vierwielaangedreven EV met serieuze specs en een WLTP-bereik van 510 kilometer. Ter vergelijking: een Volvo EX30 Twin Motor Performance (ook AWD en snel) begint al snel boven de 49.000 euro. De BYD biedt meer ruimte voor minder geld.

Geen subsidie, wel waar voor je geld

Omdat de SEPP-subsidie voor nieuwe auto's in 2026 verleden tijd is, moeten EV's het op eigen kracht doen. Er is geen overheidssnoepje meer om de prijs kunstmatig te drukken. In die 'eerlijke' markt staat de Atto 3 Evo sterk. Je krijgt standaard een warmtepomp, elektrisch verstelbare stoelen en dat bekende draaibare scherm.

De enige hobbel? De wegenbelasting. Vanaf 2026 betalen EV-rijders in Nederland wegenbelasting (het kwarttarief). Een zware auto met een grote accu kost je dus maandelijks geld. Maar dat geldt voor de concurrentie net zo goed.

© BYD / BYD Belux

De prijsbreker is volwassen geworden

Met de Atto 3 Evo laat BYD zien dat ze de wildwestfase voorbij zijn. Dit is geen 'goedkope Chinees' meer, maar een volwassen EV met specificaties die de gevestigde orde dwingen om in de spiegel te kijken. Voor 44 mille een AWD met deze laadsnelheid? Daar heeft de concurrentie uit Europa nog niet direct een antwoord op.