Algemeen

MAN-CEO: 'Elektrische vrachtwagen binnen 2,5 jaar winstgevender dan diesel'

Een elektrische vrachtwagen kost zomaar het dubbele (of driedubbele) van een vergelijkbare diesel. Toch stelt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, dat de transportondernemer er goed aan doet om over te stappen. Volgens hem is dat prijsverschil namelijk binnen 2,5 tot 3 jaar terugverdiend. Maar daar zit wel een stevige 'mits' aan vast.

MAN-CEO: 'Elektrische vrachtwagen binnen 2,5 jaar winstgevender dan diesel'

De trucks zijn er klaar voor

MAN heeft de wind in de zeilen als het gaat om elektrificatie in het zware transport. De productie van de eTGX en eTGS draait inmiddels mee op de normale band in München en de orderboeken raken gevuld (ruim 700 vaste bestellingen). De eTGX kan tot 44 ton trekken en heeft een batterijpakket van maximaal 560 kWh.

Technisch maken ze ook grote stappen. In februari demonstreerde MAN het nieuwe Megawatt Charging System (MCS) in Zweden. Hiermee laadden ze een truck met 750 kW op van 10% naar 90% in slechts een half uurtje. Dat is de tijd die een chauffeur toch al moet nemen voor zijn verplichte rust.

De rekensom van de CEO

In een interview, opgetekend door Híbridos y Eléctricos, legt Vlaskamp uit hoe hij bij die terugverdientijd van 2,5 jaar komt. De aanschafprijs is hoog, maar de kilometerkosten kunnen extreem laag zijn. Tenminste, als drie voorwaarden worden ingevuld:

  1. Goedkope en stabiele energieprijzen: Vlaskamp wil een industrieel stroomtarief voor de transportsector van 0,20 tot 0,30 euro per kWh (in plaats van de 0,45-0,50 euro aan de openbare laadpaal).
  2. Minder tol: Landen moeten elektrische trucks belonen met tolvrijstellingen of fikse kortingen tot in ieder geval 2031.
  3. Infrastructuur: Er moeten supersnelle laders (tot 3 megawatt) komen bij logistieke hubs en langs de grote corridors.

Als die drie sterren op één lijn staan, rekent de CEO voor, wint de e-truck het binnen drie jaar op Total Cost of Ownership (TCO) van de diesel.

Het stroomnet als bottleneck

Daar wringt direct de schoen. "De vrachtwagens zijn niet de bottleneck, de infrastructuur is dat wel," stelt Vlaskamp. Zonder garantie op een werkende laadpaal met voldoende prik, kan een transporteur zijn ritten niet plannen en durft hij de investering in een elektrische vloot niet aan.

MAN roept de politiek dan ook op om de miljarden die worden binnengehaald via tolheffingen (zo'n 7 miljard euro per jaar in Duitsland) direct terug te pompen in het stroomnet en laadinfrastructuur, speciaal voor het MKB.

Voorlopig gooit MAN trouwens niet al zijn eieren in één mandje. Hoewel de accu-elektrische truck de hoofdmoot is, werkt het merk samen met Bosch en Mahle ook nog aan verbrandingsmotoren op waterstof voor specifieke, zware toepassingen.