De Noorse liefde
Het zal niemand verbazen dat Noorwegen de kroon spant. Het land is het elektrische laboratorium van de wereld, en de Noren zijn dol op nieuwe technologie. In 2025 was 13,7 procent van alle verkochte auto's in Noorwegen van een puur Chinees merk (zoals MG, BYD of Xpeng).
Tel je daar Volvo bij op – dat via moederbedrijf Geely ook Chinees eigendom is – dan kom je zelfs uit op 21,5 procent. Dat betekent dat meer dan 1 op de 5 nieuwe auto's in Noorwegen een link heeft met China.
De verrassing uit het Zuiden
Maar de grootste verrassing komt uit het zuiden. Bloomberg-analisten noemen de groei in Spanje en Italië "verbluffend". Hier is de drijfveer puur economisch: Chinese merken bieden veel auto voor een scherpe prijs. In markten waar het besteedbaar inkomen onder druk staat, is een betaalbare MG ZS of BYD Dolphin een aantrekkelijk alternatief. Het marktaandeel van Chinese merken in de Zuid-Europese EV-markt groeit harder dan waar ook.
In het Verenigd Koninkrijk speelt iets anders mee: de erfenis van MG. Het merk is al jaren in Chinese handen (SAIC), maar wordt door de Britten nog steeds gezien als 'eigen'. Hierdoor heeft MG daar een gigantisch marktaandeel, wat de totale cijfers voor Chinese merken in de UK flink opkrikt.
Korea ingehaald
In totaal lag het marktaandeel van Chinese merken in Europa in december 2025 op 9,5 procent. Daarmee hebben ze de Zuid-Koreaanse merken (Hyundai en Kia) voor het eerst op kwartaalbasis ingehaald. Kijken we specifiek naar geëlektrificeerde auto's (EV en PHEV), dan is het aandeel zelfs 16 procent.
Toch zijn er nog bastions. In Frankrijk en Duitsland gaat het langzamer. Daar spelen chauvinisme en overheidsbeleid (subsidies die Chinese auto's uitsluiten) een grote rol. Maar met lokale fabrieken van BYD in Hongarije en Chery in Spanje, zullen ook die muren uiteindelijk geslecht worden.