Nieuws

BMW en Mercedes staken ontwikkeling van verregaande autonome rijsystemen wegens hoge kosten en aansprakelijkheidsrisico's

Jarenlang beloofde de auto-industrie ons dat we binnenkort Autobahn.eu konden lezen achter het stuur. Die belofte, verankerd in Level 3 autonomie, leek met de introductie van geavanceerde systemen door Mercedes-Benz dichtbij. Maar in een opvallende strategische koerswijziging trekken de Duitse giganten, waaronder nu ook BMW, zich massaal terug. De reden: de juridische en financiële risico's zijn simpelweg te groot geworden.

Jesper Penninga
2 minuten
BMW
Autonoom rijden
Europese auto-industrie
Tesla
BMW en Mercedes staken ontwikkeling van verregaande autonome rijsystemen wegens hoge kosten en aansprakelijkheidsrisico's

De weg naar de volledig autonome auto is opgedeeld in vijf officiële niveaus. Bij Level 2, het niveau van Tesla's huidige Autopilot, rijdt de auto deels zelf, maar ben jij als bestuurder altijd juridisch verantwoordelijk.

Bij Level 3 verschuift die verantwoordelijkheid. Als de auto op dit niveau rijdt, mag jij je handen van het stuur halen en je ogen van de weg afwenden. Maakt de auto een fout en veroorzaakt hij een ongeluk, dan is de fabrikant aansprakelijk. Precies die verschuiving blijkt nu een onbegaanbaar moeras voor de auto-industrie.

Duitse pioniers trekken zich terug uit de markt

Mercedes-Benz was lange tijd de trotse pionier. Met hun Drive Pilot-systeem kregen ze als eerste in Europa groen licht voor Level 3 op de snelweg, zij het onder strikte voorwaarden zoals filerijden tot 60 kilometer per uur.

Maar de praktijk is weerbarstig. De fabrikant uit Stuttgart heeft besloten de uitrol en verdere commerciële ontwikkeling van Level 3 in verschillende markten te pauzeren. In plaats daarvan focussen ze zich weer op geavanceerde Level 2-systemen, waarbij de bestuurder dus wél verantwoordelijk blijft.

BMW volgt nu exact datzelfde pad. Hun Personal Pilot L3-systeem, dat het kroonjuweel van de nieuwe 7-serie moest worden, is stilletjes in de ijskast gezet. De traditionele auto-industrie lijkt de droom van de auto die de verantwoordelijkheid overneemt, massaal op te geven.

Juridische nachtmerrie en torenhoge kosten

De reden voor deze massale terugtocht is een kille bedrijfseconomische rekensom. Om als fabrikant de juridische aansprakelijkheid op je te nemen, moet het systeem feilloos zijn. Dat vereist een absurd dure, dubbel uitgevoerde hardware-architectuur met extra sensoren, camera's en back-up computersystemen.

Daarnaast zijn de verzekeringskosten voor de fabrikant torenhoog en is het wereldwijde goedkeuringstraject een bureaucratische nachtmerrie omdat elk land andere regels hanteert.

Bovendien is de consument nauwelijks bereid om de hoofdprijs te betalen voor een systeem dat in de praktijk alleen werkt in zeer specifieke situaties, zoals een langzaam rijdende file op een perfect in kaart gebrachte snelweg. Voor de meeste automobilisten weegt dat kleine beetje extra comfort niet op tegen de torenhoge meerprijs.

Tesla kiest de vlucht naar voren

Terwijl de traditionele merken de aftocht blazen en zich verschuilen achter de veilige juridische muren van Level 2, blijft Elon Musk met Tesla een afwijkende koers varen. Hoewel hun huidige software juridisch nog steeds Level 2 is, gelooft Tesla niet in de stapsgewijze aanpak via Level 3.

Ze mikken direct op de volledig autonome robotaxi (Level 4/5) op basis van kunstmatige intelligentie en camerabeelden. De traditionele industrie durft dat risico vooralsnog niet aan en kiest voor de zekerheid: u mag geassisteerd rijden, maar u betaalt zélf de rekening als het misgaat.