De boodschap van Musk en Thierig
Komende week kiest het personeel in Grünheide een nieuwe ondernemingsraad. In aanloop naar deze verkiezing reisde André Thierig, de directeur van het Duitse Tesla-werk, naar Texas voor een video-interview met Musk. Deze opname werd vervolgens in de fabriek aan de medewerkers getoond.
Gevraagd naar een advies voor het team, reageerde Musk volgens geluidsopnames in handen van Handelsblatt als volgt: "Dingen worden zeker moeilijker wanneer er externe organisaties zijn die Tesla in de verkeerde richting duwen. Dat is simpelweg de waarheid, weet je?"
Nadat Thierig dit bevestigde met de woorden "het is de waarheid", voegde de Tesla-topman daar de volgende boodschap aan toe: "We zullen de fabriek niet sluiten, maar realistisch gezien zullen we ook niet uitbreiden." Hoewel de naam in dit specifieke fragment niet valt, is het binnen deze context duidelijk dat dit een verwijzing is naar de invloedrijke metaalvakbond IG Metall.
De machtsverhoudingen en de realiteit in Grünheide
De uitspraak illustreert Musks principiële afkeer van vakbondsinvloed. Al voor eerdere verkiezingen stelde hij dat Tesla door IG Metall "de controle over het eigen lot verliest" en suggereerde hij dat de vakbond de belangen van de Duitse concurrentie behartigt.
Bij de verkiezingen in maart 2024 behaalde IG Metall weliswaar de meeste stemmen (39,4 procent, goed voor 16 zetels), maar omdat vier andere werknemersvertegenwoordigingen een alliantie vormden, heeft de vakbond in de huidige raad nauwelijks beleidsmatige invloed. De huidige druk op het personeel valt samen met een uitdagende bedrijfseconomische realiteit.
Waar fabrieksdirecteur Thierig de fabriek vaak positioneert als immuun voor de crisis die andere Duitse autobouwers raakt, is het personeelsbestand in Grünheide sinds maart 2024 toch met circa 1.700 banen gekrompen. Ook de productiecijfers over 2024 bleven achter bij de prognose: er rolden 211.000 voertuigen van de band, terwijl er op 287.000 was gemikt. Volgens het Duitse zakenblad is de fabriek hierdoor momenteel slechts marginaal winstgevend.
De toekomstplannen en mogelijke nieuwe modellen
Tegenover de waarschuwing rondom "externe organisaties" schetste Musk in de video ook een rooskleuriger perspectief voor de locatie. Hij prees Grünheide als "een van de coolste fabrieken ter wereld" en toonde zich tevreden over de recente opstart van de batterijcelproductie.
In reactie op een vraag van een medewerker benoemde Musk de kansen voor de fabriek. Hij sprak over plannen voor het opschroeven van de Model Y-productie en stelde dat ook nieuwe producten, zoals de zelfrijdende Cybercab, de mensachtige Optimus-robot en de elektrische vrachtwagen Semi in de pijplijn zitten.
"Als de dingen goed lopen, zouden we Giga Berlin zover als mogelijk uitbouwen," aldus de CEO, met als expliciete voorwaarde dat "de autoriteiten en de mensen ondersteunend zijn."