Toen de hamer begin mei 2026 viel op het bekende platform Bring a Trailer, wisselde een Dodge Challenger SRT Demon 170 voor 134.000 dollar van eigenaar. Voor een gewone sterveling is dat een gigantische berg geld, maar voor een auto die ooit met enorme markups werd verhandeld, was de uitkomst opvallend nuchter. De blik op de originele window sticker liet namelijk zien dat de snelle doorverkoop de eerste eigenaar nauwelijks iets had opgeleverd.
Een Demon met bijna delivery miles
De auto in kwestie was allesbehalve een standaardmodelletje. Het ging om productienummer 215 van de ongeveer 3.300 aangekondigde exemplaren van de Demon 170. Uitgevoerd in de dreigende kleur Destroyer Gray en voorzien van het luxe Premium-interieur, stond de auto er werkelijk als nieuw bij. De teller bleef steken op slechts 71 mijl, omgerekend nog geen 114 kilometer.
De auto was bovendien afgeladen met dure vinkjes op de optielijst. Alleen al de specifieke carbon wielen – 18 inch voor, 17 inch achter – voegden 11.495 dollar aan de totaalprijs toe. Al die peperdure extra’s zorgden ervoor dat de originele window sticker, de Amerikaanse catalogusprijs, uiteindelijk uitkwam op een stevige 132.541 dollar.
1025 pk, maar niet onder alle omstandigheden
Onder de indrukwekkende motorkap ligt de reden waarom verzamelaars zo op deze auto azen. De 6,2-liter Hemi V8 met gigantische supercharger is Dodges extreemste afscheid van de Challenger met Hemi-V8. De fabrikant claimt een krankzinnig vermogen van 1025 pk en een sprint van 0 naar 60 mijl per uur, ongeveer 96,6 km/u, in slechts 1,66 seconde. Een quarter mile op de dragstrip is in 8,91 seconden voorbij.
Toch zit er een flinke kanttekening aan die mythische getallen. Die 1025 pk hoort bij E85-brandstof; op E10-benzine levert de motor volgens de specificaties 900 pk. Ook de sprintcijfers horen bij ideale dragstripomstandigheden, niet bij een willekeurige stoplichtsprint. Nog steeds absurd, maar de magie is dan wel iets minder extreem.
De winst klinkt groter dan hij is
Als we de rekenmachine erbij pakken, wordt de speculatiedroom al snel een deceptie. De auto werd afgetikt op 134.000 dollar, terwijl de oorspronkelijke stickerprijs 132.541 dollar bedroeg. Dat laat een bruto winst op papier over van welgeteld 1.459 dollar. Voor een auto die werd gezien als een ultiem verzamelobject uit het einde van het V8-tijdperk, is dat een pijnlijk magere marge.
En onthoud goed: dat is louter de bruto marge. Kosten voor verzekering, transport, brandstof en eventuele lokale belastingen of registratiekosten zijn hierin nog niet eens meegenomen. Daardoor kan die papieren winst onderaan de streep makkelijk verdampen. Voor de koper werd de auto bovendien direct duurder: Bring a Trailer rekent een buyer’s fee van vijf procent, in dit geval ruim 6.700 dollar bovenop het winnende bod.
De V8-hype is niet dood, maar wel nuchterder
Kort na de aankondiging en de eerste leveringen eind 2023 was de markt voor de Demon 170 compleet oververhit. Uit pure fomo voor het naderende einde van de brute V8 lagen de vroege veilingprijzen soms ver boven de stickerprijs. Sommige exemplaren gingen voor bedragen van ruim boven de 200.000 dollar van de hand.
Deze recente veiling laat zien dat de markt inmiddels flink is afgekoeld en een stuk rationeler is geworden. De liefde voor de V8 is allerminst verdwenen en de auto’s behouden hun stevige basiswaarde, maar de tijd waarin je slapend rijk kon worden door simpelweg een reservering voor een Last Call-Dodge te bemachtigen, lijkt voorlopig voorbij.
Dure droom in Nederland
Voor de Nederlandse liefhebber met een goedgevulde portemonnee klinkt 134.000 dollar, ongeveer 122.000 euro, voor 1025 pk wellicht als een koopje. Toch moet je hem niet te snel naar Nederland halen. Stellantis Europe nam de Demon 170 niet op in de officiële Europese line-up van de Last Call-modellen. Je komt dus al snel uit bij grijze import.
Dat betekent een loodzwaar administratief traject. Bij een voertuig zonder Europese of nationale typegoedkeuring keurt de RDW de auto per stuk via individuele goedkeuring, waarbij zaken als verlichting, geluid en technische aanpassingen voor gedoe kunnen zorgen. Komt hij erdoorheen, dan staat de Belastingdienst klaar met invoerrechten, 21 procent btw en een forse bpm-aanslag voor een 6,2-liter V8. Die goedkope Amerikaanse droomauto is op Nederlands kenteken ineens een heel ander verhaal.