Fake news. Alfa heeft geknutseld aan recordvideo Stelvio

Vorige week meldde Alfa Romeo de wereld trots dat ze met hun Stelvio de snelste ronde met een SUV over de Nürburgring hebben gereden. Daarbij plaatsten ze een video met daarin twee knipjes, en daar gaat het fout: is het record wel echt?
@media (max-width: 679px){#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f22df14d6 img{#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f22df14d6 img{#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f22df14d6 img{#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f22df14d6 img{#fig-65e6f22df14d6 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}

Er is twijfel ontstaan over de video die Alfa Romeo meestuurde met hun bericht dat de Stelvio Quadrifoglio de Nürburgring in 7:51.8 wist te ronden. Op twee plaatsen wisselt de camera van standpunt en daarna blijkt de auto plotseling een stuk verder te zijn. 

Een Ringrecord -zoals de snelste rondjes over de Nürburgring in de volksmond heten- in handen hebben is goed voor je merk en je imago. Alle merken doen er alles aan om er een te pakken te krijgen, daarom hebben we maandelijks wel een filmpje met daarin een aanscherping van een of ander record op de Ring. Meestal zorgen de merken er wel voor dat ze een notaris ter plekke hebben om stempeltjes te zetten en te verifiëren dat het record echt gezet is. Maar voor het gewone volk hangen ze de recordmobiel ook voor met camera's om te laten zien dat ze echt supersnel rond de baan zijn geweest. 

Alfa deed dat natuurlijk ook, maar maakte een fout: ze onderschatten de kennis van de echt Ringverslaafden. Op twee punten zitten er knipjes in de video waar gewisseld wordt van camera: de bestuurder wordt dan even gefilmd. Als de regie weer terugschakelt naar het originele standpunt is de auto echter te ver. Om die afstand in het echt af te leggen had de auto boven de 400 kilometer per uur moeten rijden. Nürburgringsite Bridge to Gantry ploos de hele video na en zegt: Fake video!

De critici trekken overigens niet meteen het hele record in twijfel, maar dit is in ieder geval niet de film van het record. Daarmee maakt Alfa Romeo dezelfde fout als hun Italiaanse collega's van Lamborghini eerder dit jaar: onderschat de Ringkennis van Bridge to gantry niet. Als je een recordvideo maakt, zorg er dan voor dat je het origineel gebruikt: ook al zit er een foutje in. In de video van de Porsche 911 GT2 RS zie je een barst in de voorruit zitten, dat is jammer voor Porsche, maar ze hebben de echte footage gebruikt en niet wat ander materiaal bij elkaar geschoven.

De bal ligt nu bij de PR-afdeling van Alfa Romeo om met de echte video te komen. Kom op jongens, niet de boel belazeren met Fake news. Sad.