De belangrijkste veranderingen ten opzichte van Top Gear: geen studio meer, afleveringen worden TV-films en er komen meer episodes (er worden er voor het eerste seizoen ten minste elf gepland). En oh ja, de uitzendingen beginnen in de herfst.
Dit is allemaal geweldig nieuws. In de eerste plaats het dumpen van de studio, dat gebeurde toch een paar jaar te laat. De enige meerwaarde van de studio was The News, dat meestal veel ernstiger ontspoorde dan de BBC toestond om uit te zenden. Tenzij er een zeer interessante gast was (Rowan Atkinson bijvoorbeeld, Alistair Campbell of de onuitstaanbare Simon Cowell). Meestal was het echter een goed moment om even de borrel bij te schenken en niet eens te veinzen dat je de naam van de gast had onthouden.
Dan het TV-film-element. Natuurlijk weten we niet wat dat precies betekent, maar wij denken in de richting van een format dat zich het best laat vergelijken met de 'challenges' en de specials. Dat was altijd goud en kwam ook het dichtst in de buurt bij de zelfverklaarde essentie van Top Gear: 'three middle-aged men falling over'. Dat ging soms wat ver, toegegeven. De meeste klachten over het gescripte karakter van het latere Top Gear zijn afkomstig van kijkers die sympathie hebben voor mannen met knotjes en draagzakken. Negeren. In andere gevallen was het script te duidelijk aanwezig. De onverbiddelijke manier waarop dat aan het licht kwam, was het to-ta-le gebrek aan enig acteervermogen van de presentatoren. Dat spreekt voor hen, overigens, dus die kwaliteit moeten ze uitbuiten.
Ook is het fijn dat er meer afleveringen worden gemaakt. In de beginjaren waren series (die nu 'seasons' gaan heten, want 'Mericah fuck yeah) van tien of twaalf afleveringen de standaard. Daarna gaat het snel bergafwaarts. Tegen het einde waren er series van zes afleveringen. En dat terwijl kijkers snakken naar meer. Wij ook. We zouden het niet heel erg vinden om de zomer over te slaan, dan is het herfst en kunnen we binge-watchen.
Naschrift: in sommige media hebben we hatelijke reacties op het befaamde trio gelezen. Vooral Jeremy Clarkson moest het ontgelden. Wij willen deze mensen aanraden naar een Amsterdamse bakfietsclave te verhuizen, daar een groot hek omheen te zetten en geen contact met de buitenwereld te hebben. Dan kunnen zij daarachter pretenderen hoe fijn het is om alleen Arte te kijken. Anders gezegd: sterf.