Mededeling vooraf: embargo's zijn enorm 1973. Eenieder die niet lijdt aan terminale slaafsheid, negeert embargo's. Maar voor The Grand Tour maken we een uitzondering, uit niets dan respect voor Clarkson, Hammond en May. Zonder ook maar de geringste suggestie van juridische agressie, vroeg Jeremy ons beleefd geen spoilers te verspreiden.
"We haven't got a fucking clue what we're doing, no honestly, no fucking idea." Jeremy fucking Clarkson scheldt als een bootwerker met Gilles de la Tou-fucking-rette. Op een geheime locatie op de Tweede Maasvlakte, temidden van een compound gebouwd van vrachtcontainers, staat een tent. Rondom die tent woedt een superstrak geregisseerde en geproduceerde orkaan. En in het middelpunt van die tent werken drie buitengewoon getalenteerde presentatoren die schertsend een halfuur vollullen, waaruit ze met gemak een kwartier bruikbaar beeld snijden. Iedere waarheidsgrond voor de verbitterde klacht die schreeuwginger Chris Evans ooit uitte, dat de heren oneindig veel takes nog had om hun show te maken, ontbreekt.
Ook Clarkson, Hammond en May weten, met andere woorden, wel degelijk wat ze precies aan het doen zijn. Ze kennen hun script, maar vooral Clarkson kan voorbedachte woorden uitspreken alsof hij ze voor het eerst denkt. 'Method acting' is de verkeerde loffelijke term, maar je kunt alleen weten dat de camera's niet draaien doordat er meer fucks worden gedebiteerd. Geen sterallures van het trio, geen frictie tussen crew en publiek, gewoon een tent waar petroseksuelen (en een paar opvallend knappe meisjes *kuch*castingbureau*kuch*) het met elkaar over auto's en onzin hebben.
Waar hebben we dat eerder gezien? Hoe heette die Britse autoshow ook weer? Ja, inderdaad, alleen voor een specialist in het intellectueel eigendomsrecht lijkt deze show totaal niet op Top Gear. Voor normale mensen wel. Alleen is het nóg beter, nog gelikter. Top Gear stond en staat bekend om zijn geweldige cinematografie, maar je kunt nog een stapje hoger. Vooral het camerawerk in de filmsegmenten was van absurde kwaliteit (én 4K), onder andere door het gebruik van volgauto's met gyroscopisch gestabiliseerde camera-armen. Denken wij als stelletje Kubrick-fantasten.
Waarover we zeker geen waanbeelden hebben is de terugkeer van De Mannen en De Auto's. The Grand Tour wordt groots.