Waar de gemiddelde gamer GTA als uitlaatklep ziet om straffeloos hele hordes voetgangers omver te maaien, hoertjes te beroven of gewoon wezenloos op omliggende voertuigen in te rijden, hebben de bedrijven die de zelfrijdende auto van de toekomst ontwikkelen de titel van Rockstar Games ontdekt als serieus testbed om hun simulatiekilometers af te leggen, zo meldt Bloomberg. Wat eigenlijk wel logisch is, er zit namelijk een waanzinnige hoeveelheid aan programmeerwerk in. Je zou gek zijn als je dat niet benut om je eigen software in te testen.
Kwoot: it's just about as good as reality, with 262 types of vehicles, more than 1,000 different unpredictable pedestrians and animals, 14 weather conditions and countless bridges, traffic signals, tunnels and intersections. Natuurlijk heeft het nog steeds de voorkeur (en is het onmisbaar) om zelf kilometers af te leggen, maar wat er in de simulatoromgevingen wordt ontdekt kan hierbij mooi als basis dienen.
Er zijn momenteel drie grote obstakels waarmee ontwikkelaars van autonome rijsystemen te kampen hebben: loeistrenge deadlines om niet de laatste te zijn die de technologie op de markt brengt, een zeer beperkt aantal geografische locaties om de systemen te testen en beperkingen in het af te leggen aantal testkilometers, uit budgettaire of technologische gronden. Voor al deze obstakels biedt een simulator een goed alternatief: je kunt in een computeromgeving oneindig veel testkilometers maken zonder dat je daadwerkelijk een auto met een inzittende nodig hebt, die ook nog eens steeds volgetankt moet worden. Bovendien zit je niet vast aan wettelijke voorschriften die eisen dat een auto een bestuurder heeft.
Voor autonome systemen heb je bergen aan data nodig waarin alle kleine variabelen geanalyseerd worden, en kennelijk is een in-game omgeving zoals die van Grand Theft Auto V hier ideaal voor. Immers: een enorm team van ontwikkelaars bouwde jarenlang aan een enorme open wereld vol modellen waarin het verkeer zich steeds realistischer beweegt, en zich bovendien houdt aan verkeerslichten en zulks. Want de tijden van de stokoude arcade-games, waarin de vrachtwagens 200+ reden (hoi, Outrun! Hoi, A2 racer!) en het verkeer om je heen als een zombie op je inbeukte liggen al even achter ons.
Overigens ging MIT Technology Review vorig jaar al eens dieper in op het nut van games voor ontwikkelaars van autonome systemen, deze bijdrage is hier te lezen. Het is te hopen dat de AI van uw toekomstige Level 5 autonome auto inderdaad het onderscheid kan maken tussen de serieuze en de meer gewelddadige elementen van GTA.