Een crossover van gamen naar het echte werk is een beproefd recept: het bekendste voorbeeld is Nissan, dat via een competitie de allerbeste Gran Turismo-spelers ter wereld selecteerde, en deze vervolgens opleidde in echte raceauto's. De bekendste alumni van deze GT Academy zijn Lucas Ordóñez en Jann Mardenborough, die beiden meermalen de 24 uur van Le Mans reden en in diverse andere raceklasses uitkwamen.
Zo ver gaat het bij de koningsklasse van de motorsport, de F1, waarschijnlijk niet komen, maar technisch directeur Ross Brawn is wel van plan gamers in te zetten om regelwijzigingen uit te proberen en het effect ervan te analyseren. Met de feedback hiervan in de hand kan de sport getweakt worden en dingen die niet werken afgevangen worden voordat ze in de praktijk worden gebracht, zo zei Brawn rond het F1 Live-evenement in Londen. Het bereik hiervan is niet oneindig, sommige dingen kan je in een sim niet uitproberen. Zoals het rampzalige nieuwe kwalificatiesysteem, dat na enkele races in 2016 heel snel weer geschrapt werd.
Over de mogelijkheden zegt Brawn tegenover Motorsport: "[..]there is a huge community of eRacers out there through whom we could potentially put different environments and different changes to the way we race. We can get them to tell us whether the racing has improved or not. In the eRacing community, if we change the aero property of the cars and that is fed into their community, does that create a better race or not from their experience?
It is not that far removed from the simulators the real teams use. A lot of the F1 teams use software generated from the games industry to give a more realistic environment for their driver simulators. There is scope in that area as well, which we are exploring."
Dat het gamen nu ook een rol krijgt binnen de F1 lijkt een no brainer: ten eerste heeft de organisatie met het vertrek van Bernie Ecclestone (135) zijn oogkleppen afgedaan, en wordt er nu met een open blik gekeken naar manieren om de sport moderne impulsen te geven.
Naast het gebruik van input van gamers om de sport te ontwikkelen, denkt de F1 er ook over na zelf een virtuele raceklasse naast het echte werk te introduceren, waarbij tijdens de echte races simultaan een eRace wordt gehouden. In gaming gaan per jaar miljardenbedragen om, en door een extra virtuele klasse te maken creëer je als organisatie een lagere drempel om in te stappen en bereik je een jonger publiek dat meer geïnteresseerd is in simmen dan naar anderhalf uur een race te kijken. De echte F1 is voor nagenoeg iedereen ter wereld volledig onbereikbaar, een sim-klasse is een heel klein beetje beter bereikbaar. En wie weet vind je in de grote poel der sim-racers in de toekomst iemand met dusdanig goede reflexen en talent dat de overstap naar een echte racer gemaakt kan worden.