SSC reageert op beschuldigingen snelheidsrecord

De video van de recordrun van de SSC Tuatara heeft de afgelopen week veel twijfels opgeroepen. SSC's Jerod Shelby heeft gereageerd op de controverse en gaf uitleg over de fouten en onregelmatigheden die in de video te zien zijn.
SSC reageert op beschuldigingen snelheidsrecord

Het sloeg vorige week in als een bom: een video waarin de exotische, 1750 pk sterke SSC Tuatara op het oog gemakkelijk de 531 kilometer per uur aantikte. De recordrun werd gedaan op de kaarsrechte Highway 160 tussen Pahrump en Las Vegas, Nevada. Die locatie werd in 2017 ook gebruikt voor de recordpoging van de Koenigsegg Agera RS, waarbij een snelheid van 457,94 kilometer per uur gehaald werd.

Twijfels

De onboard video die SSC via TopGear.com met de wereld deelde riep al snel vragen op. Het hoofdbeeld werd verzorgd door een desoriënterende 360-graden fish-eye lens camera en er waren geen beelden van buitenaf, ondanks het gebruik van een Lockheed T-33 Shooting Star straaljager als camera-jet.

Het weinige dat wel duidelijk te zien was vanuit de cockpit suggereerde dat de Tuatara lang niet zo snel ging als de telemetrie deed vermoeden. De schakelmomenten leken niet te matchen met wat de computer aangaf en de teller op het dashboard was om een onverklaarbare reden wazig gemaakt. Het scepticisme rond de zaak kreeg een gezicht toen bekende Youtuber Shmee150 een video in elkaar flanste waarin hij alles op een rijtje zette.

De fouten

Naast het feit dat de telemetrie en de beelden niet matchten, kwam Shmee erachter dat het geblurde dash slechts 300 mijl per uur (482 km/h) aangaf. Omdat een teller nooit minder dan de gereden snelheid aan mag geven concludeerde hij dat met een standaard tellerafwijking de werkelijke snelheid waarschijnlijk eerder iets in de 280 mijl per uur (450 km/h) aangaf.

Daarnaast kon hij de run vergelijken met die van de Koenigsegg, waarbij duidelijk te zien was de de Zweedse hypercar korter deed over dezelfde afstand ondanks een aangegeven snelheidsverschil van maar liefst 100 kilometer per uur.

Als laatste kwam de Brit met de technische gegevens van de CIMA 7-versnellingsbak van de Tuatara. De run was gedaan in de zesde versnelling, die volgens de gegevens slechts goed was voor 293 mijl per uur (471 km/h). Shmee kreeg bijval van conculega Misha Charoudin, die extra berekeningen aanleverde. Maar er was ook een tegengeluid van mensen zoals Matt Farah, die zijn vraagtekens zette bij de het hoe en waarom van de "vervalsing".

De verdediging

In een interview met TopGear.com reageert SSC-oprichter Jerrod Shelby op de controverse. Allereerst wordt hem gevraagd of hij kan garanderen dat de beelden uit de video die van de werkelijke recordrun zijn.

Daar is hij niet zo zeker van: “No, I cannot. We allowed the production company to release a film that captured the action during the record attempt, but we never planned on it being the validation video that would be used for performance verification or the Guinness submission. We believe the released video has some timing, syncing and coding issues and we are still trying to get to the bottom of what videos, overlays and audio were used.”

Over de verkeerde weergave van de snelheidsmeter op het dashboard: “We became aware during testing the week leading up to the record attempt that the driver display was off by approximately 14-15mph at 200mph. We were not sure how inaccurate the display would be at 300mph and beyond and we had always planned on relying solely on the precision of the satellite data to record and display speed since we knew the driver display speed would not be as accurate at those speeds. The original design specification for the driver display had a maximum top speed reading of 301 because beyond our record run we never envisioned someone trying to go that fast! But rest assured, regardless of whether or not our customers will ever try to achieve over 300mph, chassis #1 and all future Tuataras will be programmed to read up to 350mph.”

Over de accuraatheid van de telemetrie die gebruikt werd: “Since we were trying to achieve speeds above almost any standard automotive capabilities, instead of using an automotive GPS measurement system we went the extra mile and expense ($25,000-$30,000) to use a military grade piece of equipment that is also used for ballistic missile, aerospace and rocket launch testing and measurements. We also used it because Guinness approved this Dewetron system for its accuracy prior to our 2007 world record and it has now been used to validate four of the last five world top speed production car records. Dewetron tested, certified and trained SSC staff remotely (due to COVID) on the equipment for use in the Tuatara prior to the record attempts. Two onsite witnesses verified equipment readings between each run. Per Dewetron’s request we have boxed up their devices and shipped them to Dewetron for them to complete a post evaluation test for verification of accuracy.”

De versnellingsbakverhoudingen: “No, the gear ratios [people have talked about] are incorrect. The correct ratios/speeds, utilising the 2.92 final drive ratio, for the top speed model Tuatara with an 8,800rpm rev limit are as follows:

- 1st Gear: 3.133 / 80.56 MPH
- 2nd Gear: 2.100 / 120.18 MPH
- 3rd Gear: 1.520 / 166.04 MPH
- 4th Gear: 1.172 / 215.34 MPH
- 5th Gear: .941 / 268.21 MPH
- 6th Gear: .757 / 333.4 MPH @8,800 *
- 7th Gear: .625 / 353.33 MPH (Estimated max @7,700RPM in 7th gear)

“Oliver [Webb, the driver] is travelling at 236mph when he shifts from 5th to 6th at 7,700rpm (which tracks almost exactly to gear ratio data) and he pushed close to the top of 6th achieving 331.1 MPH at 8,600rpm which tracks with our theoretical of 333.4mph @ 8,800rpm.”

Niet officieel

Jerrod Shelby geeft daarbij toe dat de snelheid die door de Tuatara gehaald is nog niet geldt als een officieel record. Volgens hem wacht SSC nog op een paar bewijsstukken die door derden aangeleverd moeten worden. Zodra deze binnen zijn zal SSC hun pakket opsturen naar de mensen van het Guinness Book of Records en wachten op een officiële bevestiging. Tot die tijd kan de speculatie lekker doorgaan.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc5557e60857', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });